Zweedse Rubik Kubus
De kubus, ontworpen door de Zweed Rubik, lijkt op het eerste gezicht niet
zo gemakkelijk, maar indien je enkele formules (regels) kent, kan je er vrij
eenvoudig mee overweg.
De middelste vlakjes van elk vlak (waar nu de letters in staan), zitten vast
op het geraamte van de kubus. Dit houdt in dat ze niet van positie kunnen
veranderen ten opzichte van elkaar. Dus moet u het rode vlak rond het rode
middelpunt maken, het gele vlak rond het geel middelpunt, enzoverder.
De regels die volgen zijn eigenlijk maar een aanduiding hoe je bepaalde
vlakken moet bewegen om bepaalde blokjes van plaats te verwisselen.
De letters op de kubus duiden aan welk vlak ermee bedoeld wordt, namelijk :
V = Voorzijde
B = Bovenzijde
L = Linkerzijde
Uiteraard hebben we ook
R = Rechterzijde (op de tekening onzichtbaar)
A = Achterzijde (op de tekening onzichtbaar)
De Onderzijde zou uiteraard met een O aangeduid worden, maar die wordt in
geen enkele regel toegepast.
U moet dus wel onthouden dat u altijd de V (voorzijde) naar u toe houdt,
zodat de L (linkerzijde) ook effectief linkerzijde is.
In de regels (formules) staat bij de letters die de vlakken aanduiden soms
een ' en soms niet. Dit houd in dat als er niets bij staat, u het vlak een
kwartdraai (90 graden) uurwijzerzin moet draaien en als er een ' bij staat
u het vlak een kwartdraai (90 graden) tegenuurwijzerzin moet draaien.
Dus als we bijvoorbeeld de eerste regel nemen :
R' B' R B A B' A'
We moeten dus de rechterzijde tegen de uurwijzerzin draaien (kwartdraai of
90 graden), daarna de bovenzijde tegen de uurwijzerzin, de rechterzijde met
de uurwijzerzin, de bovenzijde met de uurwijzerzin, de achterzijde met de
uurwijzerzin (langs achteren bekeken natuurlijk), de bovenzijde tegen de
uurwijzerzin en de achterzijde met de uurwijzerzin.
Ik hoop dat u de inleiding begrepen heeft, want nu beginnen we met de les :
Regel 1
R' B' R B A B' A'
Om de kubus terug in zijn originele toestand te draaien (met de volledige
vlakken dus), beginnen we met de ribben van de kubus al eerst op zijn plaats
te zetten. De ribben zijn dus de blokjes waar de getallen in staan. De
letters zijn er nog enkel bijgevoegd om u duidelijk te maken welk de
voorzijde van de kubus is.
Dus als we nu bijvoorbeeld een geel middelpunt als linkerzijde hebben, een
rood middelpunt als bovenzijde en een groen middelpunt als voorzijde, dan
willen we dus een rib "geel-rood" op positie 1,3 en een rib "rood-groen" op
positie 2,4.
De oriëntatie van de rib speelt nu nog geen rol, dus vlakje 1 mag geel of
rood zijn. Dit lossen we op met regel 2.
Wanneer we de eerste regel draaien worden 2 ribben van plaats verwisseld,
namelijk rib (1,3) en rib (2,4). Vlakje 1 gaat naar vlakje 2 en vlakje 3
gaat naar vlakje 4.
Via deze regel moet u dus alle ribben op de juiste plaats brengen.
Regel 2
V' L V L' B L' B' L
Met deze regel wordt dus de oriëntatie van de ribben gewijzigd, namelijk
vlakje 1 en vlakje 2 worden gewisselt en de rib met vlakje 3 en vlakje 4
wordt omgkeerd.
Na deze regel moeten dus alle ribben volledig juist staan en juist
gepositioneerd.
Regel 3
L' V R V' L V R' V'
Met deze regel kan u de hoekpunten op de juiste plaats brengen. De hoekpunten
van de voorzijde worden dus verschoven : blokje 1 gaat naar de plaats van
blokje 2, blokje 2 gaat naar de plaats van blokje 3 en blokje 3 gaat naar
de plaats van blokje 1.
De oriëntatie van het blokje speelt nu ook weer geen rol, dit lossen we
op met regel 4.
Regel 4
A B A' B' L' A' L V' L' A L B A B' A' V
Deze regel wordt dus gebruikt om de 2 bovenste hoekpunten van de voorzijde te
kantelen. Vlakje 1 gaat dus naar vlakje 2 terwijl vlakje 4 naar vlakje 5
gaat. Vlakje 2 gaat naar vlakje 3 zoals vlakje 5 naar vlakje 6 (niet
zichtbaar op de tekening) gaat. En natuurlijk gaat dan vlakje 3 naar vlakje 1
en vlakje 6 naar vlakje 4.
Als we nu alle hoekpunten verzet hebben, zou de kubus er zo moeten uitzien :
Samenvatting
- R' B' R B A B' A'
- V' L V L' B L' B' L
- L' V R V' L V R' V'
- A B A' B' L' A' L V' L' A L B A B' A' V